TRYB JASNY/CIEMNY

Aktywności na Dzień Niepodległości wg Rady Dzieci i Młodzieży

źródło: Urząd Miejski w Świeciu

Nie tylko ja jestem zdania, że uczenie patriotyzmu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest niezwykle trudne, a na dodatek w tym roku, w związku ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości, wypadałoby zorganizować coś naprawdę super.

Jako, że własna pomysłowość trochę mnie zawiodła, udałam się na poszukiwanie do źródła, a mianowicie na tematyczną stronę internetową MEN i muszę przyznać, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczona tym co na niej znalazłam.

Świadoma, że większość nauczycieli raczej unika zaglądania w takie miejsca, zapraszam Was na skrót tutaj, na blogu i moje naprawdę minimalne dodatki, aby ułatwić Wam zorganizowanie obchodów. 

Zaśpiewajmy hymn

Hymn Polski to absolutna podstawa! Jeżeli Wasze maluchy jeszcze go nie potrafią, warto zacząć naukę już teraz. Na początek wystarczy tylko jedna czy dwie zwrotki i oczywiście nauka odpowiedniej postawy. Mam nadzieję, że nie zabrzmi to bardzo źle, ale śpiewanie hymnu zachowując postawę na baczność, to dla dzieci świetna zabawa. 
Ministerstwo wychodzi do nas z kolei z bardzo fajnym zadaniem:


Warto zorganizować taką akcję w swojej placówce i udostępnić nagranie lub stream na żywo na stronach facebookowych, które większość posiada ze znacznikiem #RekordDlaNiepodleglej #DzienDlaNiepodleglej. Przed całym zdarzeniem koniecznie upewnijcie się czy rodzice wyrażają zgodę na publikację wizerunku dzieci oraz całą akcję.


Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/2106111399601837/

Jeden uśmiech więcej - jednoczymy Polaków

Zaopatrzcie dzieci w biało czerwone uśmiechnięte serduszka i zorganizujcie z dziećmi spacer po najbliższej okolicy. Zadaniem dzieci jest rozdawać obrazki mijanym przechodniom. 


Sadzimy "Dęby Niepodległości"

W mojej szkole był zwyczaj sadzenia różnych drzewek przez świeżo pasowanych pierwszoklasistów. Znajdźmy miejsce na podwórku lub boisku, poprośmy dyrekcję o sadzonkę i do dzieła! Taka akcja ma dodatkowy plus ekologiczny. 

Konkurs pieśni patriotycznych

Moje zdanie na temat takich konkursów moi czytelnicy dobrze znają. Po pierwsze: nie wsadzajmy w usta dzieci słów, których nie rozumieją i nie są świadomi ich wagi i historii! Piosenki dobrane do wieku najmłodszych znajdziecie w poście o piosenkach i wierszach patriotycznych, czyli jak uczyć dzieci patriotyzmu

Polonez dla "Niepodległej"

Nie wiem jak Wy, ale ja nie jestem dobra w nauce tańca kogokolwiek. Ale polonez jest bardzo łatwy do opanowania, a wśród dzieci nie musi wyglądać perfekcyjnie. 




Na pokaz można zaprosić rodziców ;)

Tablice "Kocham Polskę"

Akcja zakłada zrobienie sobie zdjęcia z tablicą z napisem #KochamPolskę a następnie udostępnienie go w social mediach. Tablicę znajdziecie poniżej:

Zamiast napisów i udostępniania, można wydrukować pojedynczo litery tworzące P-O-L-S-K-A i np. serduszko a następnie prosić dzieci, aby ustawiły się w taki sposób, żeby stworzyć nazwę naszego kraju. Kiedy to opanują, można je podzielić na drużyny i zrobić z tego zabawę na czas.

Życzenia dla "Niepodległej"

Ten pomysł uwiódł mnie najbardziej. Najpierw dzieci wykonują laurki dla Polski, może to być coś bardzo łatwego, np. pokolorowanie konturu kraju, narysowanie i wycięcie serduszka. Następnie wszystko umieszczamy w kapsule czasu, najlepiej w szczelnie zamkniętym dużym słoiku, którą zakopujemy np. w przedszkolnym ogródku z poleceniem, aby otworzyć ją za następne 100 lat. Uczniowie starszych klas mogą napisać za co kochają nasz kraj. 
Laurka do uzupełnienia do pobrania poniżej:

Zamiast wkładać laurki do kapsuły czasu, co wiem, że może być dla wielu z Was problematyczne, można zrobić wystawę prac dzieci. 

Marsz od Kościuszki do Piłsudskiego 

Takie ulice znajdują się prawie w każdym Polskim mieście i miasteczku. Jeżeli i Wy jesteście ich szczęśliwymi posiadaczami, Rada Dzieci i Młodzieży proponuje symboliczny marsz przypomnienia drogi do niepodległości. 

Powyższe pomysły nie są moje. Pochodzą ze strony: https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2018/09/propozycje-dzialan-rdim.pdf

Zachęcam Was również do zajrzenia do poprzednich postów związanych z tematyką patriotyczną:

Materiały na Dzień Flagi

Piosenki i wiersze patriotyczne

Materiały na Święto Niepodległości

Komentarze

Polecam

instagram @dzieckiembadz

Copyright © Dzieckiem bądź