niedziela, 9 lipca 2017

Spray ciszy i inne metody wyciszające


Cześć! Przedstawiam Wam zbiór metod wyciszających oraz najbardziej znane sposoby na zdyscyplinowanie grupy przy nadmiernym hałasie lub niesfornych gagatków, którzy przeszkadzają na zajęciach.

Nie chciałabym tutaj wnikać, które metody uważam za stosowne, skuteczne i dobre, bo każda grupa małych ludzi jest inna i każda rządzi się podobnymi, choć jednak troszkę odmiennymi prawami. Zaznaczam również, że nie mam nic przeciwko entuzjastycznej, głośnej zabawie, bo w taki sposób zazwyczaj bawią się dzieci, ale o zachowanie umiaru i grzecznego zachowania podczas zajęć. We wszystkich metodach ważne są konsekwencja i spokój prezentowany przez nauczyciela. Im bardziej damy się ponieść emocjom, tym trudniej będzie nam zapanować nad grupą.

W mojej obecnej grupie próbowałam wielu rzeczy. Powiem tylko, że jest o wiele lepiej niż na początku, ale jeszcze sporo pracy przede mną i dziećmi, żeby było naprawdę dobrze :)

Spray ciszy (Silence spray)

Do przygotowania "specyfiku" potrzebna będzie nam czysta butelka z atomizerem, do środka wlewamy samą wodę lub z dodatkiem jakiegoś olejku zapachowego, albo zostawiamy ją pustą. Kiedy od hałasu pękają nam uszy i chcemy, żeby dzieci bawiły się nieco ciszej, mówimy im, że na kogo padnie spray ciszy lub kto poczuje jego zapach, ten musi trochę przystopować z hałasowaniem. Pomysł pochodzi stąd. Oczywiście nie pryskamy bezpośrednio na dzieci!

Tutaj polska nalepka do pobrania:


Ciszaki (Quiet critters)

O ciszakach przeczytałam po raz pierwszy dwa lata temu tutaj. Oryginalny pomysł zakłada wykorzystanie do nich małych kolorowych pomponików, do których doczepiamy oczka i nóżki. Każde dziecko zostaje poinformowane, że ciszaki to takie śliczne stworzonka, które mieszkają w dźwiękoszczelnym słoiku i bardzo, ale to bardzo nie lubią hałasu, więc wychodzą z niego dopiero wtedy, kiedy wokół jest cicho i spędzają z dziećmi czas na zajęciach. Jeżeli jakieś dziecko jest za głośno, ciszak jest mu zabierany i wraca do słoika (tutaj muszę wspomnieć, że moje ciszaki spełniają obecnie funkcję tylko i wyłącznie liczmanów ;)).


Sygnalizacja świetlna

Wprowadzamy dzieciom zasadę obowiązującą na zajęciach: światło żółte - informujemy dziecko, które przeszkadza, że jego zachowanie psuje zajęcia i jest nam z tego powodu przykro, bo bardzo się nad nimi napracowaliśmy, żółte światło pokazujemy najwyżej trzy razy, jeżeli dziecko nie poprawiło swojego zachowania i nadal przeszkadza, za czwartym razem pokazujemy światło czerwone - to znak, że dziecko musi odejść od grupy, usiąść przy stoliku i przemyśleć swoje zachowanie; światło zielone oznacza, że dziecko zrozumiało, że przeszkadza, jest gotowe do przeprosin (ważne, żeby przeprosiło nie tylko nauczyciela, ale także kolegów i koleżanki, bo jesteśmy grupą, w której zachowanie jednostki wpływa na całość) i poprawy, a więc może wrócić na zajęcia.




Mikrofon

Wypracowanie z dziećmi reguły "kiedy jedna osoba mówi, reszta słucha" zajmuje często dużo czasu. Pomóc może wręczanie osobie wypowiadającej się symbolicznej rzeczy takiej jak mikrofon, różdżka, totem. Tylko ten, kto trzyma mikrofon może mówić. 

"Ogniska zapalne"

Po pierwsze ustalamy w jaki sposób dzieci mają siedzieć w kole. Doskonale, jeżeli mamy do dyspozycji koło namalowane na podłodze. Jeżeli nie, a dzieci  mają z tym problemy, najpierw układamy w kółeczku poduszki, albo małe kolorowe podpisane imionami punkciki lub znaczki. Po drugie rozplanowujemy to logistycznie. Jeżeli Jaś siedząc obok Małgosi, jest za głośny i przeszkadza wszystkim wokół, to przesadzamy go obok Agatki. Dzieci najbardziej ruchliwe i głośne na zajęciach niech siedzą obok tych spokojnych itp. itd. To samo tyczy się ustawiania się w pary czy siedzenia przy stolikach.


Zwracacze uwagi

Do tego celu możemy użyć dobrze słyszalnego instrumentu, klaskacza, małego klaksonu, dzwonka, dzwonka do roweru, głośnej zabawki. Ustalamy z dziećmi znak lub znaki dźwiękowe, a jeśli usłyszą umówiony dźwięk, muszą się "ściszyć", zacząć sprzątać, szykować do zajęć, posiłku itp. 


Tablica motywacyjna, nagrody

Tablica motywacyjna i nagrody mają służyć uwarunkowaniu właściwych zachowań dziecka. Tablica motywacyjna polega na ocenianiu po danej aktywności zachowania malucha i przyznawaniu mu za to punktów, żetonów, buziek. Za dobre zachowanie dziecko dostaje punkt lub wesołą buzię, za złe zachowanie traci punkt lub dostaje buzię smutną. Kiedy punktów/buziek uzbiera się określona ilość, dziecko dostaje nagrodę. Nagrody to najczęściej pieczątki, naklejki, kolorowanki, możliwość pobawienia się w wybraną przez dziecko zabawę.

Wierszyki, wyciszanki 

Podajmy sobie ręce i zróbmy duże koło.
Zabawą i piosenką witamy się wesoło.

Chcę powiedzieć kilka słów.
My słuchamy, a ty mów!

Cichuteńko już siadamy i zajęcia zaczynamy.

Prędko, prędko do kółeczka, niech połączy nas niteczka,
rączka lewa, rączka prawa i zaczyna się zabawa!

Robimy kółeczko, okrągłe słoneczko, klaszczemy, tupiemy, machamy, siadamy.

Rączki na kolanka, pięknie już siadamy. Oczka otwieramy, buzie zamykamy.

Kodeks Przedszkolaka

Kodeks do pobrania tutaj. Jeżeli będziecie mieli problemy z pobraniem, proszę o wiadomości prywatne.


Zabawy wyciszające/relaksujące

Do zabaw tego typu należą po pierwsze masażyki, które znajdziecie chociażby tutaj. Kolejnym sposobem na wyciszenie grupy należy słuchanie spokojnej muzyki klasycznej...



 ...lub relaksacyjnej:



Dzwoneczek

Kolejną zabawą może być podawanie w kółeczku dzwoneczka w taki sposób, żeby nie zadzwonił.

Król Ciszy

Ogłaszamy, że nadchodzi Król Ciszy. W tym czasie dzieci muszą być bardzo cichutko. Wygrywa osoba, której najdłużej udało się wytrzymać w ciszy.

Szept

Nauczyciel siedzi po jednej stronie sali, dzieci po drugiej. Nauczyciel szepce po kolei imiona dzieci. To dziecko, które usłyszy swoje imię, po cichu podchodzi do nauczyciela i siada obok (według metody Montessori).

Kropelka

Dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel upuszcza kroplę wody na twarz lub dłonie dziecka. Ten, kto poczuje dotknięcie kropli może otworzyć oczy (według metody Montessori). 

Pudełko

Dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel na środku zapala zabezpieczoną świecę. Wręcza dzieciom małe, uchylane pudełko z jakimś przedmiotem. Dzieci podają je sobie w ciszy i zaglądają do środka. Na koniec jedno z najcichszych dzieci gasi świecę (według metody Montessori). 

Bardzo dobrze sprawdzają się również wszelkie zajęcia sensoryczne.

Hałasomierz

Więcej o hałasomierzu w osobnym poście: Hałasomierz



A Wy jakie znacie lub stosujecie metody wyciszające?

Do zobaczenia! 👼
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...