sobota, 8 kwietnia 2017

Wielkanocne zabawy matematyczne

Cześć! Robiąc ostatnio swoje comiesięczne zawodowe zakupy w Pepco, nie mogłam się powstrzymać przed kupnem kilku rzeczy. Chciałam mieć coś, co będzie ściśle związane z Wielkanocą i co posłuży mi do prowadzenia zajęć matematycznych, bo dzieciaki z mojej grupy bardzo nie lubią liczyć, no chyba, że im się to maksymalnie uatrakcyjni. Moją uwagę przykuły worek z sylwetką zajączka, malutkie pisanki i kurczaczki.

Jak można je wykorzystać?

Układanie rytmów

Ćwiczenia w układaniu rytmów pomagają dzieciom zauważać powtarzalność różnych wzorców, korzystania z nich w rozmaitych sytuacjach, pozwalają lepiej rozumieć otaczający je świat, a w przyszłości - łatwiej uczyć się matematyki. Pamiętajmy, że układając rytm, każde ogniwo należy powtórzyć przynajmniej trzykrotnie. Jeżeli dzieci załapią prawidłowość, pozwólmy im samym je układać.



Rytmy można układać naprawdę ze wszystkiego co tylko przyjdzie nam do głowy. Poniżej rytmiczne zajączki do pobrania:



(Można je również użyć jako liczmanów).

Przeliczanie

Najprostsza możliwa aktywność - kładziemy przed dzieckiem pisanki lub kurczaczki i prosimy, żeby powiedziało ile ich jest. Wkładamy je do woreczka i pytamy ile znajduje się w woreczku, ile musimy dołożyć lub zabrać, żeby zostało tyle i tyle. Liczymy obiekty w ciągu, a następnie je przestawiamy, żeby pomóc dzieciom zauważyć, że niezależnie od układu, ich liczba zostaje taka sama. Odejmujemy i dodajemy kurczaczki i pisanki za każdym razem pytając ile ich jest. 



Przeliczanie z Zajączkiem Wielkanocnym

Potrzebne będą maskotka lub obrazek Zajączka, liczmany; użyłam pomponików, również kupionych kiedyś w Pepco. Dodatkowo dołączyłam szczypce, bo ciężko pracuję z niektórymi maluchami nad chwytem pęsetkowym. Informujemy dzieci, że Zajączek ma problemy z liczeniem. Celowo podczas liczenia popełniamy błędy i prosimy dzieci, żeby nas poprawiały. Pomponiki oczywiście chwytamy szczypcami.


Pomóż Zajączkowi zebrać pisanki

Karta pracy do pobrania poniżej. Podobne ćwiczenia kieruję raczej do starszych dzieci. Dzieci ćwiczą motorykę małą i dodatkowo trochę się poruszają. Pilnujemy, żeby dziecko nie odrywało ręki i trzymało się wyznaczonych linii. 


Kurczaczki i jajka

Kładziemy przed dziećmi daną liczbę kurczaczków i jajek, prosimy, żeby połączyły je w pary, pytamy czy każdy kurczaczek będzie miał swoje jajko. Kolejnym wariantem jest rozdzielanie pisanek po równo, żeby każdy kurczaczek dostał tyle samo jajek. 



Kurczaczki w zagrodzie

Pudełko w którym kupiłam kurczaczki jest wykonane na kształt mini zagrody, ale można wykorzystać cokolwiek. Kładziemy przed dziećmi karteczki z cyframi, dodatkowo możemy pokazywać odpowiednią ilość oczek na kostce do gry, jeżeli dzieci mają jeszcze problemy z rozpoznawaniem cyfr. Prosimy, żeby włożyły do zagrody tyle kurczaczków, ile jest napisane na kartce/pokazane na kostce.


Koszyk i pisanki

Przy koszyku kładziemy karteczkę z cyfrą, prosimy dzieci, żeby włożyły do niego tyle jajek ile wskazuje cyfra. Obrazki najlepiej zalaminować, żeby posłużyły do następnych świąt 😉



Dopasowywanie cyfry do liczby pisanek

Kładziemy przed dziećmi daną liczbę pisanek. Prosimy, żeby dopasowały do nich odpowiednią cyfrę. Można dodatkowo pokazywać odpowiednią liczbę oczek na kostce. 


Zadania tekstowe 

Lubię liczyć przy pomocy zadań tekstowych. Myślę, że dzieci często też wolą zadania z historyjką niż samo "suche" liczenie. Bohaterami moich zadań będą oczywiście  Zajączek, kurczaczki i pisanki. Ale przy wymyślaniu możemy dać upust sile naszej wyobraźni 😉 Podaję zadania przykładowe:

Zadanie 1 Zajączek miał w koszyczku 5 pisanek. 1 zaniósł kurczaczkowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku Zajączka?

Zadanie 2 Z jajek w kurniku wykluło się 10 kurczaczków. 5 kurczaczków wyruszyło razem z Zajączkiem roznosić wielkanocne koszyczki. Ile kurczaczków zostało w kurniku?

Itp.

Do zobaczenia! Już jutro zapraszam Was na wielkanocne zabawy ruchowe 😊💪

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...